Sterrenkijker, Oktober 2018

Wat gaat de tijd snel! Er zijn al weer zes schoolweken voorbij! We hebben al veel gedaan en geleerd. De toetsen over de eerste blokken/thema’s zijn gepasseerd en meestal zijn er goede tot zeer goede resultaten behaald!

Ook hebben we het blije nieuws gehoord dat Juf Elselien een zoon heeft gekregen: Felix.
Gefeliciteerd juf, Mike, Evy en Milou.

Afgelopen week deden we mee met de Pauzehap. We kregen 3 dagen een extra pauzehap. Kwark met banaan, mandarijnen met bleekselderij en een cracker met aardbeien. Lekker en gezond. Ook keken we daar filmpjes bij.

De eerste thema’s over ‘Boeren en farao’s in Egypte’ en ‘Water’ zijn afgerond. Juf Rianne is nog bezig met het thema: Water. Dinsdag 2 oktober hebben we een toets en dinsdag 9 oktober komt er een mevrouw van het Waterschap. Zij komt ons een gastles geven over: wonen onder de zeespiegel. Dit gaat precies over ons thema. Daarna zal de juf starten met een nieuw geschiedenis thema ‘Het Romeinse rijk ’, juf Tonja gaat beginnen met het eerste thema van natuur ‘Nieuw leven’.
Tijdens de tekenlessen hebben we een woestijnlandschap gemaakt met een ondergaande zon, piramides en dromedarissen. De werkstukken zien er prachtig en kleurrijk uit.
Met drama hebben we een kleine show gegeven. In groepjes moesten we 1 minuut muziek maken door middel van bodysounds. Dat was leuk maar ook wel moeilijk! Een minuut is dan wel heeeeel erg lang.
Ster van de week waren Marinthe, Gwen en Steven. De nieuwe ster is Jannes.
De bijbelverhalen gaan deze weken over de profeten.
Deze komende weken leren we: psalm 101:1, lied 913, psalm 37:16 en gezang 10.

Nu volgt informatie over een aantal vakken per groep:

Groep 6
*Rekenen: we leren schattend optellen en aftrekken, cijferend optellen (onder elkaar) en plattegronden lezen.
*Spelling: we oefenen verder het schrijven van de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd en met woorden met een korte of lange klank. Als je een lange klank hoort: mo-len, dan schrijf je er maar 1. Hoor je een korte klank: mo-llen, dan schrijf je er 2. We oefenen ook met woorden waarin de c klinkt als ‘s’ of als ‘k’.
*Taal: We oefenen het schrijven van een inleiding en slot van een tekst, leren een instructie uit te voeren, herhalen het herkennen en gebruiken van het aanwijzend voornaamwoord, het bijvoeglijk naamwoord en het persoonlijk voornaamwoord.
*Topo:
*Engels: Unit 1 is afgerond. Unit 2 gaat over boodschappen doen. Het leren van de woorden gaat steeds beter!

Groep 7
*Rekenen: we gaan verder met het cijferend vermenigvuldigen (onder elkaar). We oefenen het vermenigvuldigen met tienvouden en daarnaast het vermenigvuldigen en delen met grote ronde getallen. We gaan oppervlaktes berekenen en oppervlaktematen onderling herleiden.
*Spelling: we blijven oefenen met het schrijven met werkwoorden. Er is aandacht voor het hoofdlettergebruik, als ook voor de persoonsvorm van de hulpwerkwoorden hebben, zijn, kunnen, willen, mogen en zullen.
*Taal: We oefenen met het herkennen van feiten en meningen. Daarnaast voeren we een discussie over een stelling. Het benoemen van het persoonlijk, aanwijzend en bezittelijk voornaamwoord wordt herhaald.
*Topo: Groep 6 heeft Overijssel geleerd en gaat nu aan de slag met Zeeland, onze eigen provincie! Groep 7 heeft Noord-Europa geleerd en gaat nu aan de slag met België en Luxemburg.
*Engels: Unit 1 is afgerond. Unit 2 gaat over ‘shopping’ (boodschappen doen).

De Sterrenkijker verschijnt 1x per maand. Tussendoor zetten wij ook wel nieuwe informatie op de website. Zo ook het huiswerk!
www.gbsdesterrenpracht.nl

Vriendelijke groeten,
juf Rianne en juf Tonja